Dennis Drejer

Klap mig i r**** og kald mig nørd

Gør din webshop personlig og troværdig

Mit navn er Tim Petersson, og jeg har fået lov til at lave et gæsteindlæg her hos Dennis om de tanker vi har gjort os i forbindelse med redesign af DressMe.dk. Mange af vores implementeringer kommer selvfølgelig fra det konventionelle, men bygger også på vores egne bruger adfærd når vi selv handler på nettet og så har vi efterfølgende haft gang i test værktøjerne for at se om de ting vi har valgt og performer. Tim har også petty.dk som sælger dyreartikler.

Gør det personligt

En af de ting jeg personligt ligger rigtig stor vægt på, er om der rent faktisk er nogen i den anden ende af hjemmesiden. Jeg har nemlig engang hørt om nogen, der aldrig fik deres varer og det skal ikke ske for mig når jeg shopper på nettet. Jeg er sikker på, at du som læser fanger ironien i den sætningen, men det er jo faktisk ikke så fjernt fra det som hr. og fru. Danmark sidder med af tanker derude.

Men øje for det har vi forsøgt, at implementere Nanna’s billede forskellige steder på sitet. Det ene er et meget centralt sted, som konstant befinder sig i mere eller mindre fokus. Nemlig i sidebaren i venstre side af sitet. Det er sat ind med følgende box:

personligt

Jeg har testet den boksen i mod ikke at have nogen boks og det versionen med billedet konverterede 20% bedre end uden.  Tanken her går meget godt i spænd med det som Søren Sieg (En af Dennis’ kollegaer) beskriver i sit seneste indlæg, hvordan de hos Cykelpartner giver nye medarbejder spalteplads med billede i nyhedsbrevene. Du kan læse hele indlægget her. En interessant opfølgning på den test kunne være alene at billedet og Nannas Quote væk.

Trustpilot anmeldelser i rotation under kurven

Trustpilot er efterhånden svært, at se bort fra. De fleste kunder er godt bekendt med, at det findes og de bruger det både på godt og ondt. Det vi har forsøgt på dressme.dk er, at trække anmeldelserne over til os selv og så vise dem her uden mulighed for, at klikke sig til trustpilot. Det giver flere fordele. For det første forlader kunder ikke siden for at læse anmeldelserne og for det andet så kan man segmentere i dem. Nogen ville måske stillespørgsmålstegn ved sidst nævnte, men det tillader Trustpilot faktisk selv via deres moduler.

Vi har placeret dem 2 steder. Det første sted har jeg for længe siden testet, det er lige under de produkter man har lagt i kurven i indkøbskurvens oversigt.

Resultatet af testen var faktisk ret lækkert. Fordelt på næsten 300 ordre kunne vi se, at variationen med visning af anmeldelser hev 20.000kroner mere i kassen. Selvfølgelig fordi der kom flere ordre på den variation, men også fordi ordreværdien i snit var 70kroner højere. Så er abonnementet hos trustpilot hurtigt tjent hjem og man kan derfra nyde de ekstra omsætningskroner. Du kan læse mere om testen her.

Den anden placering står som det næsten på listen over ting jeg skal have testet. Det er i footeren, hvor man igen kan bladre i anmeldelserne.

Mind kunderne om de gode ting ved handle i butikken

Et af vores stor ønsker var, at minde kunderne om hvad det egentlig er vi kan og gør. Det var et af vores vigtigste punkter ved redesignet, hvilket ses tydeligt fordi det optræder mange steder i shoppen. Den mest markante placering er lige under læg i kurv området på produktsiden. det kan ses her:

reminder

Det skifter til farvevisning når man holder musen henover, man kunne egentlig godt have valgt at have det i farver hele tiden, men tanken med at gråtone det, var for ikke uforvarent at stjæle call to action fokus fra læg i kurv knappen. Jeg skal indrømme, at det ikke er testet endnu, men jeg regner stærkt med, at den slags bullitpoints med butikkens gode sider løfter konverteringerne.

Omfattende men simpelt filter

Jeg ser efterhånden en del sider med et rigtig omfattende filter, og det burde der jo ikke være noget galt i. Jeg synes bare ofte jeg oplever dem som uoverskuelige. Derfor har vi forsøgt at bygge et filter der matcher de behov vi selv vægter højt ved tøj køb. Pris, farve og størrelse. Der er mange farver, men jeg synes vi er sluppet godt af sted med opsætningen af det. Det kan ses nedenfor.

filter

Det kunne være spændende at teste andre variationer af filtervisningen, men det er ret omfattende at sætte sådan en test op, så det bliver øjensynligt ikke ført ud i livet.

Et simpelt og overskueligt checkud flow

Nu havde jeg egentlig lovet Dennis, at mit indlæg ikke blev shop specifikt, men jeg kommer alligevel til at nævne Prestashop. For er der noget det shopsystem er dårligt til, så er det checkud flows og det er jo faktisk ret skidt når man er ehandelssoftware. Heldigvis findes der et smadder godt modul der gør det hele til en side, bagsiden af det er at stylingen er elendig, men det kan der jo gøres noget ved. Det vi har gjort er at bruge hele siden som det ses nedenfor:

checkud

Jeg synes egentlig der er mange gode elementer på den side her. For at starte med det vi har lagt vægt på, så er det et billede af produktet. Det mener jeg er super vigtigt når man handler med noget som folk senere skal bruge visuelt i deres hverdag. Vi har valgt også at tag e-mærkets logo med på siden, men man kan ikke klikke på det så forhåbentlig forlader folk ikke siden den vej, men det burde alligevel testes om det jager folk væk.

Sidst med absolut ikke mindst så har vi lagt væk på at bekræfte kunderne i, at de nærmer sig målet med de grønne “v tegn”, som markere at feltet er korrekt udfyldt og at kan fortsætte.

Jeg har ikke så meget mere at sige, men hvis nogen skulle ligge inde med inputs de mener kan være med til at forbedre webshoppen og dens konverteringsrate så skal de være mere end velkomne til at lægge en kommentar nedenfor.

2 thoughts on “Gør din webshop personlig og troværdig

  • Tim Janson siger:

    Hej Dennis

    Super fed artikel, og den giver jo faktisk rigtig god mening. Det er præcist de ting som jeg selv kigger på når jeg skal købe på nettet. En sidste og også meget vigtig ting synes jeg er at man har CVR nummer, telefonnummer osv som at man kan ringe på.

    Trustpilot er også en rigtig god en, men gud hvor er deres sælgere dog irriterende.

  • Super artikel.
    I ejendomsmægler branchen har boligsiden.dk lavet et system til kundeanmeldelser som alle ejendomsmægler automatisk er med i.
    Dette system er dog ikke så kendt som Trustpilot.
    Vil det derfor være bedre at have Trustpilot på hjemmeside eller begge to?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *