Dennis Drejer

Klap mig i r**** og kald mig nørd

Se dine leverandører som samarbejdspartnere

Wizzi - OktoberSom deltids selvstændig i virksomheden Drejer ApS og IT Chef hos Cykelpartner.dk har jeg dagligt kontakt med en lang række leverandører af forskellige services, som kan hjælpe mig med at sælge mere til mine kunder.

Med leverandører mener jeg både leverandører af fysiske varer/produkter og  leverandører af virtuelle services, som for eksempel Trustpilot, ePay og mange andre.

I løbet af de sidste 5 år har jeg arbejdet hårdt med min tilgang til leverandører. Jeg har arbejdet på at få størst mulig værdi ud af dem, for færrest mulige penge.

I dette indlæg kan du læse lidt om min tilgang til det, samt hvad jeg har fået ud af at se mine leverandører som samarbejdspartnere. Som bonus kan du læse hvordan Jens Jakob Andersen (Som blandt andet er Runrepeat.com og er medejer af skishoppen Blacksnow.dk) får penge ud af hans leverandører til markedsføring.

Trustpilot

En af de første leverandører jeg begyndte at se som en samarbejdspartner var Trustpilot (Dem med alle anmeldelserne). Vi startede i flere år med at benytte deres gratis service. I den tid fik jeg rigtig mange gode idéer til hvordan jeg synes de skulle udvikle deres produkt. Via mange mailkorrespondancer var jeg med til at forbedre deres produkt. Flere af mine idéer findes på Trustpilot i dag. Jeg hjalp dem naturligvis ikke for mine blå øjnes skyld.

I forlængelse af vores kontakt fik jeg en rigtig god pris på deres største produkt. En pris der afspejlede alle den feedback jeg havde givet dem gennem tiden.

Det udmundede i, at vi gratis fik lov til at lave en splittest med deres badget, som kan ses her. Da vi havde påvist værdien af deres badget fik vi en knivskarp pris, som jeg fik endnu mere barberet af ved at foreslå at jeg kunne komme med en udtalelse omkring deres produkt, som du kan se her.

trustpilot

Vi lavede en test med Trustpilot, som viste en stor fremgang i salg ved at vise deres logo og stjerner.

ePay.dk

Hos Cykelpartner.dk havde vi igennem et års tid store problemer med udenlandske kreditkort svindlere. Vores daværende betalingsgateway-udbyder var ikke til megen hjælp. De sagde blot at vi skulle aktivere 3D secure for alle vores kunder også ville problemet være løst. Alle e-handlere med lidt erfaring ved at 3D secure er en killer (Dog sker der endelig noget på den front læs her og her). Kunderne – specielt de danske – kan simpelthen ikke finde ud af 3D secure.

Vi brugte en del tid på at snakke frem og tilbage med betalingsgateway-udbyderen, men kom ikke frem til andet, at vi enten kunne slå 3D secure til for alle eller leve med kreditkortsvindlen.

Derfor undersøgte jeg markedet for bedre betalingsgateways og fandt ePay. ePay tilbød netop det vi havde brug for, via deres Fraudfighter-produkt. Det vi havde brug for var muligheden for at aktivere 3D secure på betalingskort udstedt uden for Danmark.

Vi har haft en rigtig lang dialog frem og tilbage med ePay. Vi har fundet problemer og fejl i deres software, som så er blevet rettet mod at vi får en kanon pris og samtidig bliver eksponeret i både deres nyhedsbrev og på deres hjemmeside.

epay

ePay skabte fokus på kreditkortsvindel ved at stille os en række spørgsmål omkring deres produkt og hvordan vi bruger det.

Marketers.dk

Jeg er livslagt medlemsskab af Marketers.dk (Et lukket affiliate forum). Måden jeg gjorde det på var ved at komme med en udtalelse omkring de to ejere Mikael Rieck og Anders Saugstrup. Det resulterede samtidigt i et rigtig flot link, som hjælper med at promovere mit navn.

marketers

Jeg fik livstidsmedlemskab af Danmarks bedste og lukkede affiliate forum Marketers.dk ved at komme med en udtalelse omkring stifterne, altså min personlige mening.

Workaway.dk

Man behøver ikke altid få noget ud af at komme med en udtalelse. Da jeg for første gang i 2012 deltog i Nikolaj Astrup Madsens iværksættercamp Workaway spurgte han mig efterfølgende om jeg kunne tænke mig at komme med en udtalelse omkring konceptet. Den mulighed sprang jeg på med det samme. Jeg er nemlig også af den holdning, at hvis der er noget man synes er virkelig fedt, så skal man ikke være bange for at promovere det helt gratis og uden bagtanke.

workaway

Det eneste jeg har fået ud af denne udtalelse er mit billede på et anerkendt koncepts hjemmeside. Husk altid at sprede budskabet om gode ting også selv om du ikke får noget ud af det.

Leverandør gør fragten billigere

Vi har hos Cykelpartner.dk et rigtig godt forhold til vores leverandører. Det har givet os muligheden for at teste forskellige ting i vores checkout-flow. En af disse ting er muligheden for at tilbyde vareprøver, som vi har fået gratis, for at få kunderne til at gøre bestemte ting.

Det sidste eksempel på et sådant samarbejde er hvor vi forsøger at lokke kunderne til at vælge den leveringsmetode, som er billigst for os. I dette tilfælde levering direkte på posthuset. Som godbid sender vi en prøve på High5 Zero tablets eller en energipakke (Afhængig af beløbet som kunden køber for) med i pakken. Sammen med vareprøven kommer der en A4 reklame, som fortæller mere om produktet og hvorfor kunden skal købe det hos os.

Derved promoverer vi produkter, samtidig med at kunden får noget gratis og vi sparer penge på fragten. Det er ikke blot en win-win situation. Det er en win-win-win, da både vi, leverandøren og kunden får noget ud af samarbejdet.

spar-penge-paa-fragten

Vi tilbyder vores kunder en gratis vareprøve, hvis de vælger den fragt, som for os er billigst. Vareprøverne har vi fået gratis fra en leverandør, som ønsker at vi sætter fokus på produktet.

Jens Jakob Andersen om sine måde at arbejde med leverandører på

jens-jacob-andersen

Hvis du nogensinde støder på Jens Jakob, så husk at hør nogle af hans vilde historier inden for e-handel. Han har en mega fed tilgang til det.

Nu vil jeg overlade ordet til Jens Jakob Andersen, som jeg mødte på Workaway 2013. Han har en kanon spændende vinkel på hvordan man får meget ud af sine leverandører, som jeg bare måtte have med i dette indlæg. Jens Jakob har blandt andet været med bag webshops’ene Runforest.dk og Blacksnow.dk. Selv om jeg kun har kendt ham ganske kort tid, så har jeg allerede stor respekt for hans resultater.

Jens Jakob skriver:

Jeg har gennem cirka 5 år arbejdet med nethandel. En af de fejltagelser jeg gjorde i starten var at se leverandører alene som leverandører, der leverer en vare til mig, som jeg sælger videre. Mine forretninger var bygget op omkring tanken om at man køber til én pris, og når man sælger for rigtig meget kan man få en anden pris. I dag ser det helt anderledes ud. Lad mig dele et par tricks og hacks, som jeg har brugt for at få skabt mest mulig værdi for leverandørerne og mine forretninger.

3 helt lavpraktiske typer af samarbejde

Der findes mange måder at samarbejde med leverandører. Jeg lister 3 metoder jeg har brugt. De har virket godt, og givet mening for alle parter. De har altid drejet sig om fysiske produkter, så hvis dine leverandører er andre typer, har du måske andre muligheder.

  1. Fysiske events
  2. Remarketing
  3. Lager

1. Samarbejde omkring fysiske events

Mine primære forretninger har ind til videre været blacksnow – her sælger vi ski og skiudstyr, og iloebesko.dk – som er et overblik over løbesko. Derudover har jeg drevet runforest, som var en løbeforretning.

Jeg vil ikke gå i detaljer med specifikke events for at holde samarbejderne fortrolige. Men i alle mine forretninger har jeg forsøgt at afholde fysiske events i samarbejde med leverandørerne. Forestil dig at du gerne vil have en stand til Copenhagen Marathon, men du ved godt at det koster dollars. Hvis du på en måde kan dele en plads med en af dine gode leverandører, så står i sammen meget stærkere.

I deles om omkostningerne. Men hey – du tænker sikkert: hvorfor gider mine leverandør det?

Jo, det gider han fordi:

  • Du fortæller ham at du står for al opsætning
  • Du fortæller at han kan vise hele sit udvalg frem
  • Du fortæller at han kan få en ekstrem eksponering og give kunderne det indblik i hans mærke som han ønsker

Dealen for dig er naturligvis at du sælger hans produkter. Din leverandør er ikke med til messen for at sælge. Han vil vise sine produkter frem. Når de har fået en fin præsentation, kan kunden gå 2 skridt til venstre, sige hej til dig, og købe sine nye sko fra dig.

Det er Win-Win.

2. Leverandøren bør betale for remarketing

Jeg har oplevet at det i mange tilfælde ikke er besværet værd at forhandle indkøbspriser. Typisk har mærker visse grænser for hvad de kan tilbyde af rabatter. Du falder ind i en boks, og det er svært at ændre dette.

Til gengæld er det vanskeligt for mærker at finde de rigtige medier at brande sig gennem. Forestil dig at du har et løbemærke. Hvor vil du helst smide dine penge:

  • 20.000 kroner månedligt for en halvsides annonce i et nogenlunde relevant magasin
  • 20.000 kroner månedligt i online visninger til den skarpeste målgruppe

Hvis du kører remarketing (guldgrube!!), så bør du lade dine leverandører være bevidste omkring mulighederne for et samarbejde. Hvis du kan lade alle dine visninger indeholde din leverandørs produkter og deres logo, kan du lave hans branding arbejde og samtidig få klik til din side.

Det er Win-Win

3. Hjælp din leverandør på ukurante varer

Om det har været løbesko, skiudstyr eller noget helt tredje har jeg altid forsøgt at hjælpe mine leverandører. Det sker ganske sjældent at en leverandør køber 100% korrekt ind. Sidst på sæsonen kan det ske at han ligger inde med en masse ukurante varer, som ingen ønsker at købe.

Lav en deal, hvor du tømmer hans lager for en model.

Et eksempel kan være de klassiske Nike Free Run løbesko. Der kommer hele tiden nye modeller og nye farver. Leverandøren har svært ved at følge med og ligger hurtigt inde med mange varer, som han skal have afsat lynhurtigt. Mange forbrugere er ligeglade med hvilken farve de får (nok ikke lige med Nike Free, men andre løbesko). Derfor kan det være en god ide at hjælpe din leverandør, købe hele skidtet og få en super skarp pris.

Det er Win-Win.

En opsummerende kommentar

Jeg håber du har fået lidt inspiration til hvordan du kan komme tættere på dine leverandører. Det hele handler om at se det fra leverandørens side. Hvordan kan du hjælpe din leverandør? Hvordan kan du øge kendskabet til din leverandørs produkter?

Har du spørgsmål kan du fange mig på jensjakobandersen.dk – min personlige side eller skrive en kommentar i sektionen herunder.

Overall opsummering

Jeg håber du har fået lidt ud af, at læse om både min tilgang til leverandører og Jens Jakobs tanke om at få betalt dele af ens markedsføringen af leverandørerne.

Det gyldne råd er, at se dine leverandører som samarbejdspartnere. Leverandører samarbejder du med for, at du enten kan spare en masse tid eller for at kunne sælge endnu mere eller på andre måder promovere dig selv eller dine services. Desværre ser alt for mange deres leverandører som griske pengemaskiner, som de skal have så lidt kontakt med som overhovedet muligt.

Lad mig endelige hører hvad dine tanker er omkring leverandører af både fysiske varer og virtuelle services.

PS. Husk på, at du kun skal udtale dig omkring services eller personer, som du er sikker på, at du kan stå inde for.

PPS. Jeg skal til november snakke til Digital Markedsføring 2013. Her skal jeg snakke med emnet “Cykelpartner.dk: Fra 0-100 km/t – Sådan fik vi succes online”. Så hvis du er interesseret i at høre mere om ovenstående og samtidigt få et større indblik i hvordan vi hos Cykelpartner.dk arbejder med succes, så skal du helt sikkert komme og høre oplægget.

6 thoughts on “Se dine leverandører som samarbejdspartnere

  • Hej Dennis

    Utroligt fedt indlæg. Jeg kan også godt selv mærke med Trustpilot at det giver en del. Ikke at jeg har det på min hjemmeside endnu, men fordi folk går ind og tjekker min hjemmeside først, før de køber – så vidt jeg kan forstå på dem jeg har spurgt.

  • Jacob Leander siger:

    Jeg bruger også energi på at samarbejde tæt med mine leverandører. Både for at få et godt forhold til dem og dermed vide at de gør alt for at hjælpe mig og for at kunne påvirke de produkter de har, som jeg benytter.

    Men jeg tror mange ikke har fokus på dette.

  • Martin Byskov siger:

    Sindssygt smart med remarketing strategien – hvis man kan få leverandøren med på den selvfølgelig.

    At bruge leverandøren som sparringspartner er bare generelt en god ide som bør få en del fokus.

    • Martin Byskov siger:

      Der kommer lige en opfølger 😉
      Jeg tog Jens Jakob’s fif om Remarketing og strikkede en mail sammen til en leverandør, fik først svar nu her, men sælgeren var hooked og de tager det op til møde i salgsteamet Torsdag – vel og mærke en gammel virksomhed i en meget traditionel branche, det havde jeg egentlig ikke regnet med!

      • Jens Jakob siger:

        Fedt Martin. Godt arbejde.
        Hvis de er konservative er det utroligt vigtigt at vise dem fakiske cases på hvordan det ser ud, hvor det bliver vist, og hvordan du vil give dem et overblik over effekten. Det er ikke noet du behøver gå helt i detaljen med, men det kan godt være lidt svært at forstå for folk, der ikke beskæftiger sig med det til dagligt. Her er cases bare guld værd.

  • Anders siger:

    Rigtig god idé vedr. remarketing! Den skal jeg lige gennemtænke 😉 Tak!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *