Dennis Drejer

Klap mig i r**** og kald mig nørd

Sælg mere via din webshop – Tips & tricks til mersalg fra 8 e-handelseksperter – Her er de lavthængende frugter

Update: Overvej om bogen Optimeringsbogen af Simon Elkjær fra Nicehair.dk kan være interessant for dig. Den indeholder rigtig mange konkrete idéer til splittests.

Jeg har længe gået med idéen om at sende en mail til de dygtigste webshopfolk i mit netværk for at trække på deres resurser og hive alle deres guldkorn ud og samle dem et sted, så alle kan få glæde af dem. Det har jeg nu endelig fået gjort og det er blevet til denne fortryllende artikel på hele 5292 ord.

mersalgDer har været stor opbakning til at deltage. Kun 2 har meldt fra og det har enten været pga. tidsmangel over for min korte deadline eller underkendelse af egne evner.

De personer der har valgt at deltage er personer som dagligt arbejder med e-handel, enten via af egne webshops eller for kunder. Personer som har arbejdet med problematikker omkring e-handel og mersalg i flere år og som har fundet forskellige guldgrupper, som du nu kommer til at høste glæde af.

Jeg har stillet dem alle det samme spørgsmål og ladet tolkningen af spørgsmålet være helt op til den enkelte deltager. Deltagerne har ikke set hinandens besvarelser inden udgivelsen af dette indlæg.

Spørgsmålet deltagerne blev stillet lød:

Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Her kommer deres besvarelser i tilfældig rækkefølge:

Casper Blom

Casper Blom

Casper Blom er mest kendt for hans salg af golfbolde.

Casper er en super cool fyr med benene plantet solidt på jorden. Trods hans store succes er han ikke bleg for at hjælpe andre. Casper er en person som spreder rigtig godt karma og som jeg synes du bør følge.

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

At give et generelt svar på hvor de lavest hængende frugter er jo utrolig svært, I og med at det er individuelt fra shop til shop. Men mine bud på at få den højeste timeløn som e-købmænd, som de fleste vil få noget ud af, vil være følgende:

Tjen penge på udsolgte varer

Idéen bag dette startede med at jeg var træt af, at når varerne var udsolgte på min webshop, så gav trafikken mig ingenting. Derfor fik jeg sat følgende side op:

casper-blom-tjen-penge-paa-udsolgte-varer

Send dine kunder en mail, når en vare kommer på lager igen.

Det gør, at al trafik der bliver ledt herind, den får jeg stadig noget ud af. Når boldene så kommer på lager igen, så bliver der automatisk skudt en mail af sted, med direkte link til produktet. Konverteringsraten er skyhøj på disse automails.

Derudover er der også en del, som bare tilmelder sig mit normale nyhedsbrev ved at klikke af i boksen.

Dealsiderne

Det er selvfølgelig klart, at man skal have avancen til det. Men har man en dækningsgrade på +65%, så er der RIGTIG mange muligheder i at lave deals på de forskellige dealsider. Der er flere fordele, ved at køre på dealsider:

  • Det giver omsætning nu og her
  • Link til ens webshop
  • Du kan få alle køberne igennem dit flow, så de kender din shop
  • En masse potentielle nye nyhedsbrevsmodtagere
  • Kæmpe mulighed for opsalg

Så selvom du skulle lave en nulforretning på det, eller tabe en smule, så er det stadig en fed mulighed for at investere nogle kroner i at få flere i din database.

Automails

Der er rigtig mange, som jeg synes ikke udnytter automails til det fulde potentiale. Min definition af det fulde potentiale, er dog blot at du får noget mere ud af kunden, som du i forvejen ikke havde. I min optik kan man få flere ting ud af automails:

  • Mersalg, altså direkte omsætning
  • Loyalitet, skabe en mere personlig relation
  • Anmeldelse på fx Trustpilot
  • Få dem til at svare på et spørgeskema, meget værdifulde data
  • Ønsk dem tillykke med fødselsdagen, kræver du har mere data på kunden
  • Få dem til at udfylde mere data, fx imod at få en gratis gave
  • Brug automails til at få dem til at dele din webshop på de sociale medier

Det var mine tre råd, til at plukke nogle lavt hængende frugter.

Du kan læse mere om mig på min blog – CasperBlom.dk, eller se nogle af tingene implementeret i virkeligheden på hans shop PandaCig.dk. Casper driver også ChiliSecurity.dk.

Mogens Møller

Mogens Møller

Mogens Møller er en af Danmarks største konverteringsnørder.

Mogens er en vaskeægte konverteringsnørd, som ikke overlader noget til tilfældighederne. Alt skal testet. Hvis du er ved at tilføje noget til din webshop “Fordi du er sikker på at det vil virke”, så husk altid at tænk “Hvad vil Mogens have gjort?”. Han vil have split- og brugertestet det!

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Sådan øger du let antallet af nyhedsbrevtilmeldinger på din webshop

Et hamrende effektivt salgsværktøj

Som webshopejer har du nok erfaret at nyhedsbrevmediet er et hamrende effektivt salgsværktøj. Men det bliver først for alvor sjovt, når du får en vis mængde modtagere på dine lister.

Desværre jeg ser meget ofte en halvhjertet indsats for netop at få flere nyhedsbrevtilmeldinger direkte via webshoppen. Det er rigtig ærgerligt, da du som webshopejer sagtens kan hæve konverteringsraten for nyhedsbrevtilmeldinger uden det går ud over konverteringsraten på ordrer.

Gennemgang af 500 webshops

Jeg tilbød sidste år webshopejere, at gennemgå deres webshops på 10 minutter ganske gratis og komme med inputs til konverteringsoptimering. I den forbindelse gennemgik jeg mere end 500 forskellige webshops over nogle måneder.

Det gav mig et rigtigt godt billede af, hvilke tekstvinkler webshops i dag bruger i deres nyhedsbrevbokse for at få flere tilmeldinger. Se de typiske tekstvinkler og hvor ofte de bliver brugt på danske webshops:

mogens-moeller-nyhedsbrev-tekst

Typiske tekstvinkler på danske webshops tilmeld til nyhedsbrev-boks.

Jeg har efterhånden testet mange af disse tekstvinkler på forskellige webshops. Nedenfor kan du se i prioriteret rækkefølge, hvad jeg har erfaret, giver flest tilmeldinger:

mogens-moeller-nyhedsbrev-tekst-der-virker

Dette er rækkefølgen for hvilken type tekst der får flest til at konvertere til nyhedsbrevmodtager.

Tak for lån af nyhedsbrevboks design til www.kondomaten.dk

Bemærk: Min prioritering er udelukkende er sat efter, hvad der giver flest tilmeldinger. Ved at lave konkurrencer skal du være klar over, at kvaliteten af nyhedsbrevtilmeldingerne ikke altid er i top. Dog vil jeg stadig anbefale konkurrencen, da boksen udelukkende vises til folk, der rent faktisk besøger din webshop. Dermed må vi formode, at størstedelen af tilmeldingerne også er potentielle kunder.

Få endnu flere tilmeldinger

Én ting er selve tekstformuleringerne, hvilket er utroligt vigtigt. Noget andet er, hvor tydeligt du gør de besøgende opmærksom på dit budskab.

Her er der mulighed for at hente yderligere rigtig mange tilmeldinger. Ligesom selve tekstbudskabet har jeg også flere gange testet placeringen.

Det der i mine tests har virket bedst er en løsning, hvor der ligger en lille bjælke i bunden af siden med salgsbudskabet. Efter f.eks. 20-30 sekunder udvider denne bjælke sig til en større boks, der kommer op fra bunden af siden.

Fordi denne løsning viste sig at være så hamrende effektiv, har jeg besluttet, at gøre det muligt for dig som webshopejer, at få en lignende løsning på din webshop uden at skulle betale i dyre domme til programmører.

Jeg vil ikke optage en masse reklameplads her på Dennis’ blog, men blot gøre dig opmærksom på, at du kan læse mere om dette produkt på www.twami.com. Du kan desuden se boksen in action på www.mogens-moeller.dk og www.vildmedvin.dk.

Rigtig god fornøjelse i jagten på flere nyhedsbrevtilmeldinger.

Nikolaj Astrup

Nikolaj Astrup

Nikolaj Astrup er en kompetent e-handelskonsulent som tidligere har styret den danske del af Coolstuff.dk.

Nikolaj lærte jeg rigtigt at kende på WorkAway 2012 (Super fed camp i øvrigt). Nikolaj er manden bag konceptet. Han er en meget spændende person, som jeg tror vi alle kan lære rigtig meget af. I øjeblikket er jeg ved at læse hans nye bog BEDRE.

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Tak til Dennis for at give mig muligheden for at bidrage med et par ideer – den er jeg glad for, så jeg har gjort mig umage. Mine to tips er begge nogle, som jeg har brugt flere gange, og som jeg har haft gode resultater med. Forhåbentlig kan de gøre det samme for dig. I det mindste håber jeg, at indlægget kan tjene som inspiration.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så skyd løs i kommentarerne.

Den bedste trafik fra Google

Langt de fleste e-købmænd er ikke eksperter i SEO, men de ved, at det er hammer vigtigt. Resultatet er ofte, at der bliver brugt en masse energi og penge, men hvor fokus er forkert. Specielt mange mindre e-købmænd fokuserer på generiske ord, hvor konkurrencen er høj, og hvor de besøgende alligevel konverterer dårligt.

Her er en fremgangsmåde, jeg ofte bruger, som er inspireret (ok, stjålet) fra Rasmus Himmelstrups gode blogindlæg: Find Long Tail trafik i Google Analytics med Regulære Udtryk.

Meget simpelt kan du bruge Google Analytics til at finde long tail trafik til dit site. Jeg plejer at bruge regulære udtryk til at analysere data fra Google Adwords for at finde ud af, hvilke fraser jeg skal bruge i min SEO. Det kræver dog selvfølgelig, at du har en stor Adwordskonto. Man kan fx stille disse krav op ved hjælp af regulære udtryk:

  1. Trafik fra Adwords fra de sidste 30 dage
  2. Alle søgninger på præcis 3 ord (fx “Rød Toyota Corolla”)
  3. Det skal være søgninger, som har givet minimum en konvertering

Hvad du bruger herover kommer an på, hvor meget data du har, men har du et site med en stor Adwordskonto og meget trafik, vil du nok opleve, at der er en del konverteringer i fraser på 2-6 ord.

Derefter gør du følgende:

  1. Eksporter det hele fra Analytics over i Excel
  2. Kør det igennem en ranktracker og fjern alt, du allerede er placeret #1 på
  3. Sorter dem efter behov, start fx med dem som har flest konverteringer
  4. Gå igennem alle landingpages og optimer teksten til dine nye fraser

Selve metoden med at finde long tail trafik i Analytics kan bruges på forskellige leder og kanter, og det her er bare én metode. Hvis du har et site, som allerede er virkelig godt vurderet af Google, vil du opleve at denne metode – hvis du får optimeret dine landingpages – kan give dig et solidt løft i trafik og salg.

Uanset hvad så fokusér på long tail – konkurrencen er mindre, og de besøgende konverterer godt.

Brug data til at få PR

Langt de fleste jeg støder på vil super gerne have PR, men har svært ved at finde på gode vinkler til pressen. For at få PR behøver man ikke altid at have en fuldstændig vild historie, lave et stort event eller lave politiker-kondomer. Alt for mange arbejder ikke med PR, fordi “vi er da ikke interessante for pressen” eller “jeg er slet ikke kreativ nok til at finde på sådan en historie”, og det synes jeg er synd.

En løsning jeg har haft succes med i e-handelsvirksomheder er at bruge den data man har, og som webshop har man en masse. For alle e-købmand vil jeg anbefale at sætte nogle timer af til at kigge AL data igennem for at se, om man kan se nogle sjove mønstre eller vinkler, man kunne bruge.

Du skal selvfølgelig have et håndgribeligt eksempel:

Da jeg var ansat hos CoolStuff.dk, fandt vi på at analysere kunder over 3 måneder. Jeg startede med at åbne vores administrationssystem og bare kigge en række kunder igennem for at se, om jeg kunne se nogle mønstre. Jeg lagde mærke til, at mange af vores kunder var kvinder, og da mange markedsfører gadgets til drengerøve, så jeg muligheden for en historie.

Derfor segmenterede jeg alle vores kunder over 3 måneder i køn (ja, fuldstændig manuelt). Jeg eksporterede det hele til et excelark, hvor jeg markerede om hver kunde var en kvinde eller mand. Da jeg var færdig kunne jeg se, at lidt over 50% faktisk var kvinder. Hmm, flere kvinder end mænd køber gadgets – det er da en god historie.

Jeg tog straks fat i Elektronista.dk og spurgte, om de ville være med på at få lidt presse, og det ville de. Vi stykkede en historie sammen, hvor vi først fortalte om, at CoolStuff havde flere kvindelige kunder end mænd, og hvor Elektronista.dk fortalte lidt om, hvordan det kunne være.

Tanken bag at få Elektronista med var at få en vinkel mere på, så det ikke virker som ren reklame for virksomheden – det gør det væsentligt nemmere at sælge til journalisten, for historien er simpelthen bedre og virker mere gennemarbejdet.

Det hele resulterede i fin omtale på TV2s hjemmeside i deres gadgetafdeling BEEP. Se hele omtalen af CoolStuff her.

Så brug lidt tid på at kigge dine data igennem, måske gemmer der sig en god historie.

Masser af lavthængende frugter

De her to tips er lavthængende frugter, som kan betyde meget. Det fantastiske er, at der er mange lavthængende frugter, men det ærgerlige er, at mange webshops overser dem. De gange jeg har arbejdet med webshops på fuldtid og ikke som konsulent, som nu, har jeg sat mig for hver dag at teste en teori, prøve ideer af og opsøge nye erfaringer. Der er så meget guld derude, og den bedste måde at finde det på er ved at prøve tingene af.

Til sidst vil jeg godt lave lidt skamløs reklame for et lille projekt, jeg har: ShopDiagnose – det er en 10-12 siders rapport vi laver til webshops, som er fyldt med optimeringsideer. 10 siders lavthængende frugter, som der bare skal plukkes. Rapporten tjener sig selv hjem lynhurtigt, hvis du bare implementerer lidt fra den.

Jeg håber, du kan bruge mine input. God arbejdslyst. Du kan læse mere om Nikolaj på www.nikolajastrup.dk.

Brian Brandt

Brian Brandt

Brian Brandt er en seriøs e-handelskonsulent, som brænder for online marketing.

Jeg har aldrig mødt Brian i virkeligheden, men han imponerer mig gang på gang. Han kickstartede blandt andet sin kones webshop Sovedyret.dk ud fra hans rigtig gode guide til launch af webshops, som du helst sikkert også bør læse.

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Mit ”lavthængende frugt”

Det absolut billigste trick du kan benytte, er at sætte dig ned og skrive en ordentlig bunke artikler til dit website – eller oprette en separat hjemmeside til formålet. Jo mere tekst på en hjemmeside, jo flere søgeord kan Google kende dig på.

Jeg oplever ofte, at folk ikke aner hvad de skal fylde på af tekst. Det ligger dog lige for næsen af de fleste.

For webshops

En webshop kan åbenlyst få rigtig meget ud af, at skrive nogle ordentlige tekster på deres kategorisider – jeg ser hver eneste dag webshops der ikke har andet end en overskrift. Det er mangel på respekt for Google. Gode kategoritekster kan være med til at skaffe rigtig meget trafik og giver Google en klar ide om, hvad den kategoriside handler om – få det nu gjort.

Produkttekster må du heller ikke fornægte – det er et helvedes arbejde at komme igennem, specielt i store webshops – men for enden af regnbuen er der en meget stor krukke guld, hvis du gør det.

Brug din allerede kendte viden

De fleste webshop ejere har en personlig interesse i det de sælger i shoppen – andre er så mere kyniske forretningsfolk. Jeg tager udgangspunkt i de første. Der ligger du inde med en viden og passion for dit produkt. Det er den viden du skal dele ud af – og brænde igennem med.

Prøv at stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvad er de 5 mest stillede spørgsmål mine kunder spørger om?
  • Bruger mine kunder mit produkt på andre måder en tiltænkt?
  • Kan mit produkt bruges sammen med andre produkttyper jeg ikke har?
  • Hvad inspirerer mig til at ville vide mere om de produkter jeg sælger?
  • Hvor har jeg tilegnet mig min viden om mine produkter?
  • Er der noget oppe i medierne lige nu, som kan relatere sig til mine produkter?
  • Har jeg en guide / manual / howto / til mit produkt?
  • Hvad gør at jeg skiller mig ud fra mine konkurrenter?

Ved at stille dig selv en række spørgsmål, er jeg sikker på du hurtigt finder 10 ting du gerne vil skrive artikler om – gør det!

Når du har skrevet 10 artikler, skal de udgives. Det kan du gøre enten på dit eget website, opret en blog eller eventuelt brug det som en gæsteartikel på en relevant blog – eller måske som en pressemeddelelse.

Aldrig stop med at udgive tekster

10 artikler er ikke nok – du skal op og skrive minimum 100 artikler og når du er kommet dertil, så skal du op og skrive 500 og videre derfra. Du skal aldrig holde op med at skrive tekst til nettet.

Du vil opleve, at efterhånden som du får udgivet artikler, vil nogle af dem næsten aldrig generere trafik, men ind imellem vil du ramme en guldåre og få tusindvis af besøgende. Jo flere artikler du skriver, jo større er sandsynligheden for at ramme en guldåre og se dit besøgstal eksplodere eksponentielt. Skriv, eller få nogle til at skrive for dig – det betaler sig i længden.

Du kan læse mere om Brian på www.brianbrandt.dk og www.clickstarter.dk.

Casper Schneidereit

Casper Schneidereit

Casper Schneidereit er kendt som Mr. Socks og blev den “Mest hjælpsomme debattør” i 2011 på Amino.

Casper er en rigtig dygtig gut (Som dog nemt kan slås i et spil pool). Han er kendt for at bringe niche-shops ud til hr. og fru. Danmark med hans sokkewebshop og som en person, som altid har en meget anderledes og nyskabende vinkel til e-handel.

Følg: Twitter – Google Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Jeg driver til dagligt webshoppen ShopWithSocks.com, hvor jeg, som navnet antyder, sælger alle former for sokker og strømper. Som majoriteten af mindre webshopejere har jeg ikke noget stort markedsføringsbudget, og det har tvunget mig til at finde alternative måder at markedsføre mine sokker på. I dette indlæg vil jeg zoome ind på Youtube og giver lidt tips og tricks, som de fleste kan overføre til deres egen webshop, og dermed få gang i en overset afsætningskanal og markedsføringsplatform.

På Youtube er der et stort community af primært unge drenge, som driver forskellige spil- og underholdningskanaler, som andre følger med i. I sin tid kontaktede jeg en række af de store kanaler, og spurgte om de vil have nogle gratis sokker mod at lave en video om sokkerne. Dertil skal nævnes, at det er meget normalt med sådanne unboxing videoer, omend sokker måske ikke var det mest oplagte for de fleste. Det lykkedes dog, og de fleste takkede ja tak. Disse videoer gav adskillige tusind besøgende til shoppen. Selvom konverteringsgraden af disse besøgende var elendig i forhold til de besøgende fra Google, så gav de alligevel en fornuftig omsætning med et positivt ROI. Min udgift var isoleret til tidsforbrug, indkøbsprisen for 1-3 par sokker samt forsendelsesomkostningerne.

Dette har efterfølgende givet RIGTIG mange henvendelse, også fra knap så populære kanaler, der også gerne vil have gratis sokker og lave unboxing videoer. Jeg siger stort set altid ja, også selv om deres videoer har ganske få visninger.

For at minimere tidsforbruget og omkostningerne, benytter jeg som regel retursokker. Dem skulle jeg under alle omstændigheder have brugt tid på at tilbageføre til lageret. I stedet kan jeg pakke dem om til sponsorpakker, sorteret efter størrelse, klar til at sende ud.

Jeg ser følgende fordele:

  • Med mange videoer markedsføre du dig over for det samme segment igen og igen (de vil huske dig).
  • Der er en signalværdi i forhold til Google, at linket til ens shop et kædet sammen med populære videoer på Youtube. Om det direkte kan overføres til forberede placeringer i Google, skal jeg ikke kunne svare på, men jeg ser det i hvert fald ikke som nogen negativ ting.
  • Du får dit brand bredt repræsenteret blandt videoerne på Youtube, der trods alt har en milliard brugere.
  • Videoer fra youtube har tendens til også at dukke op i SERP, og kan derfor have en forebyggende effekt, hvis du senere er tvunget ud i reputation management.

Eksempler på videoer

Spørg Casper:

Unboxing Danmark:

Lasse Med Hatten:

Robin Kaja:

Sådan gør du

Her er en række store kanaler, som har lavet unboxing af mine sokker. Du kan forsøge at kontakte dem via Yoytubes interne besked system (mit indtryk er, at stort set alle læser deres beskeder):

Ellers er der blot at søge lidt på Youtube. Det kan måske endda lykkedes at finde kanaler, der berør de samme produkter, som du sælger:

Tips og tricks

  • Jeg gør altid opmærksom på, at de skal sige de har fået sokkerne, så det ikke opfattes som skjult markedsføring. Ud over dette så blander jeg mig ikke i selve indholdet af videoen.
  • Du kan måle en kanals størrelse og popularitet ved at se på antallet af subscribers og visninger, både for kanalen totalt (alle videoer) og de nyeste videoer.
casper-schneidereit-youtube-i-serp

Der er stor chance for at videoer fra Youtube ranker og vises i SERP.

Du kan læse mere om Casper på www.bluelobster.dk.

Morten Vadskær

Morten Vadskær

Morten Vadskær – Kondompusher, Analytics- og konverteringsnørd.

Morten er en rigtig dygtig person. Han ejer både 2 webshops, fixer folks defekte harddiske, har skrevet 2 bøger og ejer en webshop platform. En mand man virkelig bør følge.

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Forestil dig, at man giver dine besøgende en rating mellem 1 og 5 stjerner efter, hvor “sandsynligt” det er, at den besøgende konverterer. Man starter på 1 stjerne og når man smider noget i kurven, får man en stjerne mere. Går man til indkøbskurven endnu en stjerne. Taster man sin adresse ind, ryger der endnu en stjerne på o.s.v..

Hvem vil du så helst kæle for? Dem med 1 stjerne eller dem med 4 stjerner? -Ret åbenlyst, ikke.

Folk, der er i gang med dit check-ud er fulde af potentiale. De er ved at være klar til at konvertere, så her er det nemt at lave et mersalg.

Inden du går i gang med dit mersalg, så husk på kodeordet: Relevans. Har de købt en salmebog, så skal du ikke sælge kondomer med. Men har de købt en iPhone er det helt relevant at sælge et cover med.

Anyway – når folk er lige ved at konvertere til kunder, så har du alletiders chance for at sælge dem noget mere (eller lave opsalg på de valgte varer, hvis dit produkt tillader det). Men – sørg for at det ikke tager overhånd. Det skal være nemt og helst noget, hvor man ikke skal vælge størrelse.

Vi bruger det aktivt på Kondomaten og er prisen rigtig, tager op imod halvdelen af kunderne imod det.

Et par tips:

  • I den optimale verden split-tester du, om du skal tilbyde sådan et tilbud eller ej. Det kan virke som showstopper i nogle tilfælde
  • Men verden er ikke altid perfekt, så har du ikke overskud til at at få det sat op, så gør dig selv den tjeneste at sætte Google Analytics eventtracking op, når folk benytter tilbudet. På den måde kan du nemt se, hvor mange procent, der benytter tilbudet og måske skrue op og ned for, hvor attraktivt, det er. Du kan læse mere om event tracking her
  • Er dit tilbud godt, så sørg for at folk kan købe flere af det allerede i check-ud. Ellers risikerer du, at de forlader kurven for at finde vare og lægge flere i. Når folk er i kurven skal de for alt i verden ikke forlade den.

Held og lykke med opsalg / mersalg. Der er meget at hente der.

Du kan læse mere om Morten på www.v4d5.net og se hans webshops på www.kondomaten.dk og www.faktorfobi.dk.

Lasse Kjær

Lasse Kjær

Lasse Kjær sælger oplevelsesgaver og skiudstyr.

Lasse har styr på det med webshops. Han driver 2 af dem med stor succes. Han sælger blandt andet skiudstyr og oplevelser. Han er bestemt en man kan lære meget af.

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Ligesom med stort set alt andet, så handler det om at skabe værdi for dine brugere/potentielle kunder. Selvfølgelig er mersalg også ofte et spørgsmål om at pushe højavance produkter, men som udgangspunkt bør du altid stille spørgsmålet: ”Hvis jeg selv købte X, hvilket andet produkt ville jeg så gerne påmindes om?”

Et eksempel er fra Blacksnow.dk hvor vi sælger skiudstyr, her i blandt GoPro hjelmkameraer. Der er mange produkter som kunne tænkes ind i et mersalg, men vi stillede os selv spørgsmålet:

Hvis vi skulle købe GoPro første gang, hvad ville vi så gerne mindes om?”

I det her tilfælde handler det om at kunden i de fleste tilfælde får brug for et godt SD kort og måske også et en taske til kameraet.

Sådan rent praktisk/interfacemæssigt præsenterer vi derfor en pakkemulighed, på produktsiden for GoPro kameraet. Det giver kunden mulighed for at købe ”hele pakken” med f.eks. kamera + SD kort til en god pris med ét klik.

Merværdi og bekvemmelighed for kunden = flere penge i kassen for os.

Se eksempel på pakkeløsningen her:

lasse-kjaer-go-pro-sd-kort-pakke

Lav pakkeløsninger. På den måde sælger du flere varer og hjælper dine kunder.

Herunder kan du se hvad der skete med salget af SD kort efter vi introducerede GoPro pakkerne:

lasse-kjaer-go-pro-sd-kort-pakke

Salget af SD kort efter introduktion af GoPro pakkeløsningen.

Mit andet råd er egentlig mest en understregning af det ovenstående – du skal lade være med at forsøge mersalg hvis det ikke giver mening. Alt det her med at foreslå en masse supplerende eller måske bare ”relaterede” produkter i f.eks. indkøbskurven og krydse fingrene, kan være en grum konverteringsdræber, hvis du ikke har 100% styr på hvad du laver. Min pointe er at du bør starte forsigtigt og kun hvor det skaber merværdi for kunden.

Hos DuGlemmerDetAldrig.dk hvor vi sælger oplevelsesgaver, kunne vi gøre en masse for at sælge ekstra oplevelser, men ofte giver det bare ikke mening. Til gengæld kan vi producere nogle super lækre og meget personlige gavekort, som rigtig mange vælger at tilkøbe. Næste step kunne være at mersælge i forhold til videooptagelser og klipning af bestemte oplevelser, som f.eks. faldskærmsudspring. Det kan vi tilbyde til en skarp pris og i vores øjne skaber det igen bekvemmelighed og direkte merværdi for kunden.

Du kan læse mere om Lasse på www.lkonline.dk.

Dennis Drejer

Dennis Drejer

Dennis Drejer – Det er mig der har bloggen du læser på 😉

Jeg hedder Dennis Drejer. Jeg er nok mest kendt for at arbejde med affiliate marketing, men det meste af min tid går som e-handelskonsulent, hvor jeg blandt andet sælger cykler og udstyr og snart bambus, krukker og alt til haven.

Følg: TwitterGoogle Plus

Spørgsmål: Forudsat at man benytter alle de salgskanaler man har til rådighed (Onpage, affiliate, nyhedsbrev, sociale medier, offline, osv.), hvad er det bedste trick du nemt (og billigt) har lavet for at høste lavt hængende frugter i forbindelse mersalg i en webshop?

Jeg arbejder rigtig meget med to former for mersalg. To former som jeg vil beskrive her under. Jeg benytter Cykelpartner.dk som eksempel.

Forøgelse af basket-size

Når man køber cykler, udstyr eller reservedele på nettet er det ofte af nød, da mange benytter cyklen til enten transport eller motionstræning. Hvis de ikke får de reservedele eller det udstyr de har brug for, så kan de enten ikke kommer i skole, på arbejde eller komme ud at træne.

Da en cykel består af rigtig mange dele køber vores kunder ofte rigtig mange forskellige varer. Vi sælger lige nu gennemsnitligt 7 forskellige varenumre til hver ordre. Tidligere har dette tal været meget lavere og begrundelsen for dette er, at der findes mange forskellige stumper til en cykel og det er meget svært at finde ud af hvad man skal bruge.

Derfor har vi arbejdet rigtig hårdt på – manuelt – at relatere varer med hinanden. Varer vi ved passer sammen og som vi med fordel kan præsentere kunden for. Det kan for eksempel være en kunde der vil købe et cykeldæk. Hertil kan vi blandt andet mersælge slanger, dæktryksmåler, dækjern, lappegrej, dækindlæg (Mod punktering), tætningsvæske m.m. (Se hele listen til dæk-eksemplet her).

Hvis disse valg vises på den rigtige måde er der stor chance for et stort mersalg.

Vi viser blandt andet de relaterede/anbefalede varerne på produktsiden (Se det tidligere link).

Kategorierne:

dennis-drejer-mersalg-relaterede-varer

Vis at I har varer der passer til den vare, som kunden kigger på. Det skaber tryghed.

Når man tilføjer varen til kurven:

dennis-drejer-mersalg-popup

Hvis du har mange produkter der passer sammen kan du med fordel vise en popup, som foreslår den, når kunden har tilføjet en vare til kurven.

I indkøbskurven:

dennis-drejer-mersalg-i-indkoebskurven

Vis varer der passer til de varer som kunden har i sin indkøbskurven.

Samt mange andre steder. Gå selv på opdagelse på www.cykelpartner.dk og se hvordan vi bruger relaterede varer til at forøge basket-size.

Artikler – Hjælp til selvhjælp

Da Cykelpartner.dk, som tidligere nævnt, sælger ”Svære varer” (Varer som ofte kun passer til en bestemt ting, modsat tøj o.l.) er det meget svært, på skrift, at forklare hvordan man finder de rigtige varer. Dette kan dog lade sig gøre med et godt fodarbejde.

For at bibeholde eksemplet fra tidligere omkring cykeldæk, så er det meget svært for hr. og fru Danmark at finde et nyt dæk til deres cykel, da cykeldæk opgives i mere end 5 forskellige måleenheder, som ofte er svære at sammenligne og for det utrænede øje ikke giver meget mening.

En ting man så kan gøre er at man over tid gennemgår alle dækstørrelser og matcher dem i en tabel. En tabel, som man kan linke til fra alle ens produkter og som giver rigtig god værdi. Den afhjælper mange mails og telefonopkald, samtidig med at være kanon linkbait fra forums o.l.

Vi oplever, at rigtig mange kunder lander på denne artikel om cykeldækstørrelser efter at have søgt på de mål, som fremgår af deres tidligere cykeldæk.

Det var to guldkorn fra mig. Begge kræver en del fodarbejde, men kaster rigtig meget værdi af sig i længden.

Du kan læse mere om mig her på bloggen eller på www.drejeraps.dk.

Opsummering

Jeg håber du har fået noget ud af deltagernes besvarelser. Jeg er i hvert fald selv blevet klogere på hvordan de tænker. Jeg håber du du har fundet en guldkorn i artiklen, som du vil implementere på din egen webshop med det samme.

Har du spørgsmål, ris eller ros, så smid en kommentar. Husk at følg alle deltagerne på Twitter og Google Plus.

Tak fordi du læste med. Jeg håber du har fået så meget værdi, at du vil dele indlægget med dit netværk.

22 thoughts on “Sælg mere via din webshop – Tips & tricks til mersalg fra 8 e-handelseksperter – Her er de lavthængende frugter

  • Super artikel og nogle gode råd. Og så blev jeg da lige mindet om den workcamp som jeg ikke nåede at tilmelde mig i 2012 🙂

  • Knuth Becker siger:

    Rigtig god artikel. De fleste bruger Visual Website Optimizer, når der split-testes. Synes dog at prisen er en smule pebret. Findes der andre gratis split-testings værktøjer?

    • Du kan benytte dig af splittesting værktøjet, der er “indbygget” i Google Analytics – Indhold -> Eksperimenter… Her kan du teste gratis 🙂

      Hos CoolStuff benytter vi Optimizely, det minder lidt om VWO…

  • Casper Jensen siger:

    Rigtig fed artikel! Jeg har læst den en gang – og jeg kommer sikkert til at læse den igen :-)..

  • Super fed artikel med fantastiske tips fra folk der ved hvad de snakker om.

    Jeg er i hvert fald blevet voldsomt inspireret til at begynde at teste mersalg 🙂

  • Super artikel! Rigtig mange brugbare tips så stort tak for det.

    Det er sjovt, hvordan rådene går i så mange forskellige retninger alt efter hvad folk har erfaring med. Det er ret tydeligt, at webshopejere skal kunne begå sig i mange i mange områder af markedsføringen!

  • Jeg har et spørgsmål til Mogens:

    Du skriver at tilmeldinger på baggrund af konkurrencer ikke alt er i top. Det varierer selvfølgelig, men i de cases du har set, hvad meget dårligere performer signups der er kommet pga. konkurrencer så?

    Det ville jo være oplagt – men omfangsrigt – at lave samme gode undersøgelse, hvor man samlet set vurderede ud fra omsætning og ikke antal signups.

    Rigtig godt bidrag, som jeg kommer til at henvise meget til.

    • Hej Nikolaj

      Det varierer meget afhængig af, om det er konkurrencer fra eget site eller eksterne sites.

      Signups fra konkurrence på eksterne: Her er min erfaring, at de næsten er værdiløse og blot ødelægge éns statistikker.

      Signups fra konkurrencer på eget site: Her er min erfaringat det typisk konverterer 20-30% dårligere end andre signups. Men det er ud fra et spinkelt datagrundlag, så det kan sikkert variere meget.

  • Dennis Drejer siger:

    Tak for alle de mange roser! Det er super dejligt at få ros for noget man har lavet. Endnu engang vil jeg gerne takke deltagerne, da alle disse råd ikke vil kunne komme ud af hoved på en person i et indlæg.

  • Morten Rosenberg siger:

    Det er good stuff! Har kun én klage, og det er at bloggen ikke er printvenlig. Det er jo guldkorn på guldkorn, så det skal printes og arkiveres på gammeldags facon 🙂

  • Super fedt indlæg med masser af inspiration og gode tips lige til at implementere! Dog har jeg et par kommentarer som jeg gerne vil dele med jer alle 🙂
    Casper Blom skriver i sit indlæg at du kan “belønne” kunderne for at afgive yderligere data, fx ved at tilbyde dem en gratis gave. Her er det vigtigt at være opmærksom på at du har et oplysningskrav overfor kunden iht. den gældende lovgivning om salgsfremmende foranstaltninger. Du kan læse mere om dette på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
    Mogens Møllers erfaringer viser at deltagelse i en konkurrence ifm. tilmelding til dit nyhedsbrev er ret effektivt. Dog skal du være opmærksom på at denne praksis primært er gældende i Danmark og at lande såsom Tyskland er ret restriktive omkring dette. Det kan derfor være en god idé at tjekke den gældende lovgivning hvis du opererer udenfor Danmark.
    Det skal lige tilføjes at jeg ikke skal gøre mig til ekspert i markedsføringslovgivningen og at der selvfølgelig findes gråzoner hvor reglerne er åbne for fortolkning.
    Mange hilsner
    Malene

  • Tim siger:

    Tak for et SUPER inspirerende indlæg.
    Det er super brugbart, når man står som helt grøn webshop ejer, og gerne vil sælge mere, at få så mange guldkorn samlet på ét sted 🙂

  • Claus Rump siger:

    SUPER GODT indlæg – den bedste pose e-handelsfif jeg har læst længe. Tak for det!

  • Jeg kan kun takke og bukke for de flotte og meget brugbare tips, ikke alle er er måske lige nemme for en som mig at sætte iværk.
    nogle indeholder en masse arbejde, men agter man at beholde sin shop mange år fremover så er det bare om at komme igang.

    som en anden har bemærket, dette skal printes ud og, personligt, bruges strategisk i firmaet udvikling i tiden der kommer.

    mange tak!

  • Tak for nogle gode indlæg, og ikke mindst for et godt OPlæg; rammen omkring disse små-artikler er godt tænkt.

    Der er en helt masse gode råd, som jeg vil tage med mig i mit videre arbejde med et par mindre webshops.

    Tusind tak allesammen!

    Nicolai Kostakis

  • Boe siger:

    Super indlæg med flere gode tips & samlet i en artikel er til 5 stjerner!

    Boe Larsen

  • Gert Pedersen siger:

    Super tips,, og jeg må sige meget lærerrigt til min side Ballonsalg.dk hvor jeg har gjort meget for at få kunder til at tilmelde sig min Facebook side og nyhedsbrev.

    Nogle af de ting i beskriver bruge jeg og ja de virker,, giv lyd hvis i har mere.

  • Tusind tak for de mange fede tips. Flere af dem er med det samme tilføjet til vores udviklingsliste 🙂

  • […] Sælg mere via din webshop – Tips & tricks til mersalg fra 8 e-handelseksperter – Her er de … af Dennis Drejer […]

  • Jacob Holland siger:

    Super inspirrende, der er helt sikkert nogle tips, som jeg vil teste i min webshop.

  • Mads siger:

    Super fede imput, de må prøves af og se om det kan live lidt meresalg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *